FrågaAVTALSRÄTTGåva10/09/2019

Äganderätt av hund efter gåva

Hej, nu är det så att jag och killen har gjort slut.

Och fick en valp i present utav honom när jag fyllde år. Och de finns bevis på ett Facebook inlägg där han skriver: hoppas du blev nöjd med presenten!

Nu så vill han ha tillbaka den o göra en stämning.

Han har alla kvitton och besiktnings papper.

Men hunden står på mitt namn sen dag 1 på försäkring och Jordbruksverket.

Betalat alla veterinär besök och annat.

Det var jag som hittade hunden via blocket och ville så gärna ha den. Kom överens med uppfödaren osv vad han skulle heta osv och har swishat 2000:- för hon skulle tinga den till mig. Men så fick jag den i födelsedags present utav mitt ex. Och nu kräver han tillbaka den och ska göra en stämning. Min fråga är han har gett mig den som en gåva och det finns bevis på Facebook där han säger hoppas du blev nöjd med presenten.

Gåva är en gåva eller?

Kommer han vinna detta?

Han nämner också att han har tagit kontakt med uppfödaren och hon har tydligen bekräftat att han har betalat för hunden och hans underskrift står på kvittot vilket det inte gör. Hon gjorde ett skriftligt kvitto där ingen skrev under varken jag eller han.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Husdjur ses som lös egendom i svensk rätt, så som den mesta egendom. Egendom har en viss äganderätt, som tillkommer en köpare, men äganderätten skiftas självfallet vid en gåva. Din kille ägde hunden när han köpt den, men har han givit dig hunden som gåva (förutsatt att gåvan skett juridiskt rätt) så till kommer äganderätten dig istället. Detta gäller alltså oavsett om det är en möbel, bil eller levande djur.

Har en gåva skett? Frågan kan besvaras genom gåvolagen (1936:83), framförallt i 1 §. Har en överlåtelse skett så kan man i princip säga att gåvan är fullbordad, sista meningen i paragrafen ("allmänhetens kännedom") riktar sig åt fall där gåvan inte fullbordats men givaren har meddelat till allmänheten (tex genom ett FB-inlägg) hen ska utfärda en gåva. I de fall ses det som gåvan också har fullbordats.

Rent juridiskt verkar det som du har rätt till hunden då han gett dig den som gåva och det borde inte vara större problem att bevisa då han gått ut till allmänheten om att han skulle ge dig hunden som present. Såklart blir det en bevisfråga i en potentiell stämning men att han betalt för hunden betyder inte att han har kvar äganderätten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare