Adoptivbarns och gemensamma barns arvsrätt

Hej!

Om man som jag adopterat min hustrus barn som hon fått i tidigare förhållande, har detta barn fortfarande rätt att få ut sin laglott om min hustru skulle avlida? I vilken omfattning får adopterade eller gemensamma barn ut sin del av kvarlåtenskap då en av oss skulle avlida.

Vi funderar på att upprätta ett inbördes testamente.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, ert barn kommer fortfarande att kunna ärva och därmed få ut sin laglott om din hustru skulle gå bort. Detta förutsätter dock att hon fortfarande anses vara barnets biologiska förälder och så låter det på din fråga. Barnet har även arvsrätt efter dig om du skulle gå bort. Detta framgår av 4 kap 8 § FB där det stadgas att barnet ska ses som makarnas gemensamma barn om en make har adopterat den andre makens barn eller adoptivbarn. I denna bestämmelse framgår även att adoptivbarn har samma arvsrätt som biologiska barn.

Om en av er skulle gå bort är det ert/era barn som skulle ärva er. Dock skulle kvarlåtenskapen först gå till den andre maken som får fri förfoganderätt över denna. Först när den efterlevande maken dör kan barnen få ut arvet efter föräldern/föräldrarna. Man räknar vid detta tillfälle ut hur mycket av den efterlevande makens egendom som ska anses vara efterarv efter den först avlidna. Barnen får sedan dela på detta helt enkelt (efterarvet), är det endast ett barn får denne allt, finns det två barn får dessa dela på allt osv. När detta har getts ut ska även arvet efter den efterlevande maken fördelas. Då får dennes barn dela på denna del på samma sätt. Finns det bara gemensamma barn efter makarna är det alltså samma barn som först delar på den först avlidnes kvarlåtenskap som sedan får dela på den efterlevande makens kvarlåtenskap. Regler om detta hittar du i 3 kap ÄB.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare