Adoptivbarns arvsrätt

Adopterad särkullsbarns arvsrätt?

Hej undrar hur arvsrätten är för min hustrus särkullsbarn som jag adopterat i fall min hustru avlider alt. jag själv.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Beträffande adoptivbarn gäller enligt föräldrabalken 4 kap. 8§ att vid tillämplig av bestämmelser gällande släktskap ska adoptivbarn anses som adoptantens (den som har adopterat) barn, och icke som barn till sina biologiska föräldrar (det rättsliga bandet till den biologiska föräldern bryts - i fallet givetvis inte till din hustru!). Detta innebär att rättsligt sätt jämställs adoptivbarnet med ett barn av blodsband. I samma paragraf gäller vidare att har en make adopterat den andre makens barn, ska barnet vidare ses som makarnas gemensamma barn.

Vid det fall att någon av er går bort, kommer det adopterade barnet ärva enligt den legala arvsordningen i ärvdabalken 2 kap, ingen åtskillnad kommer göras, i det fall ni har fler barn som ej adopterade, mellan det adopterade barnet och de andra!

Hoppas svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare