FrågaFAMILJERÄTTAdoption11/09/2016

Adoption av vuxen

Hej

Min man vill adoptera mina vuxna, myndiga söner. Var kan jag hitta en blankett för det

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Bestämmelser som reglerar din frågeställning återfinns i Föräldrabalkens (FB) 4 kap. (se här)

För att din man ska adoptera dina vuxna söner ska han vända sig till tingsrätten där ni har er hemvist. Eftersom sönerna är över 18 behöver inte rätten ditt samtycke, däremot kommer du att få tillfälle att yttra dig i frågan. Vidare kommer rätten att pröva om det är lämpligt att adoptionen i fråga äger rum. För att adoptionen skall kunna godkännas av tingsrätten krävs att det inte sker av ekonomiska skäl, dvs. ingen betalning får äga rum.

Själva ansökan kan ni skicka som ett vanligt brev till tingsrätten, som din man och dina barn skriver under. Ansökan ska innehålla namn, personnummer och anledning till adoptionen. Vidare kan det vara lämpligt om även du undertecknar brevet och att du samtycker till adoptionen. Tingsrätten vill vidare ha kontaktuppgifter till den biologiske fadern om han är vid liv, eftersom även han skall höras. Däremot kan han inte hindra adoptionen eftersom dina söner är myndiga. Vidare ska även personbevis bifogas i brevet, vilka kan beställas hos Skatteverket.

Hoppas svaret hjälpte!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare