FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/11/2016

Adoption av sambos barn

Hej,

jag undrar om det finns någon möjlighet att adoptera min sambos 10-åriga dotter utan att behövs gifta oss? Dottern har fader okänd och där finns således inget hinder från det hållet. Min sambo vill att jag ska adoptera, dottern själv vill det och jag vill det. Är det ändå nödvändigt att behöva gifta sig i vår situation?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om adoption finner du i 4 kap. Föräldrabalken (FB). Det är inte möjligt för sambor att adoptera ett barn gemensamt, se 4 kap. 4 § FB. För att adoptera din sambos barn krävs att du och din sambo är gifta vid adoptionsansökan. Om du skulle adoptera din sambos dotter utan att ni är gifta skulle din sambo förlora det juridiska föräldraskapet till barnet.

Med vänliga hälsningar,

Hanna LindstenRådgivare