FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/09/2018

Adoption av myndig person som ännu inte fått uppehållstillstånd

Kan man adoptera någon som är myndig och ej ännu fått uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna rörande adoption återfinns i föräldrabalken (FB).

Liknande svar från oss på Lawline hittar du här och här.

För att adoptera en myndig person krävs det att det finns särskild anledning till adoptionen med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera. Det krävs även att adoptionen i övrigt är lämplig. Vid bedömning om huruvida det finns särskild anledning till en adoption ska det särskilt beaktas om sökanden har uppfostrat den som sökanden vill adoptera eller om adoptionen annars avser att bekräfta en relation som motsvarar den mellan barn och förälder (enligt 4 kap. 4 § FB).

Vidare för att en adoption ska bedömas vara lämplig krävs det att det huvudsakliga syftet med adoptionen inte är att möjliggöra eller underlätta för den adopterade att få uppehållstillstånd (eller arbetstillstånd) i Sverige. Adoptionsinstitutet har ställt höga krav på den relation som krävs för att den ska anses jämställbar med en relation som typiskt sätt föreligger mellan föräldrar och barn, detta för att undvika missbruk.

Svar på din fråga är alltså att teoretiskt så ja, man kan adoptera en myndig person även om personen inte fått uppehållstillstånd. Men i praktiken blir det ett "nej" då det är mycket svårare att få adoptera en vuxen person som inte fått uppehållstillstånd i Sverige på grund av att man är rädd att det ska missbrukas för att möjliggöra/underlätta för den adopterade att få uppehållstillstånd.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare