FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/11/2018

Adoptera vuxet bonusbarn

Vi har fått en bonus dotter som inte är biologisk. Hon är född 86. Vi vill att hon ska bli vår dotter. Hur gör vi och vad kostar det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om adoption finns i 4 kap. Föräldrabalken (FB).

När du säger att ni önskar att ert bonusbarn ska "bli er dotter" utgår jag från att du menar adoption. Genom en adoption kommer den som adopteras anses vara adoptivföräldrarnas barn, och inte längre barn till sina biologiska föräldrar rent juridiskt. Detta påverkar exempelvis arvsrätten. Adoptivbarnet kommer inte längre ärva sina biologiska föräldrar, utan istället adoptivföräldrarna.

Vid adoption av en vuxen gäller 4 kap. 4 § FB som anger att den som fyllt 18 år endast får adopteras om det finns särskild anledning till en adoption med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden (den som vill adoptera) och den som sökanden vill adoptera och om adoptionen även i övrigt är lämplig. Vid bedömningen av om det finns särskild anledning ska det särskilt beaktas om sökanden har uppfostrat den som sökanden vill adoptera eller om adoptionen annars avser att bekräfta en relation som motsvarar den mellan barn och förälder.

En ansökan om adoption görs av den eller dem som vill adoptera enligt 4 kap. 11 § FB. Ansökan görs till tingsrätten i den ort där den som sökanden vill adoptera har som hemvist (4 kap. 12 § FB). Det är sedan upp till rätten att se till att ett ärende om adoption blir tillräckligt utrett, 4 kap. 13 § FB.

Kostnaden för att ansöka om nationell adoption vid tingsrätt är i dagsläget 900 kr.

Sammanfattningsvis så skickar ni alltså in en ansökan till tingsrätten i den ort där er bonusdotter har er hemvist, betalar 900 kr i samband med detta och sedan är det upp till rätten att utreda om det finns en särskild anledning som gör att adoptionen kan gå igenom!

Hoppas du fick svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare