FrågaFAMILJERÄTTAdoption08/12/2015

Adoptera exmakas barn

Hej.

Jag och min fd make plus min myndiga dotter har ansökt om adoption mellan dessa. Dottern är uppväxt och uppfostrad av min fd make. Min dotter har ingen relation till sin biologiska far överhuvudtaget. Jag har ensam vårdnad. Nu har vi fått ett svar som lyder. Då vi är skilda är det sannolikt att tingsrättens beslut i ärendet, om ansökan bifalls skulle utsläcka mitt (moderns) släktskap med barnet!!! Hur kan vi gå vidare eftersom att hennes dröm om att min fd make ska bli hennes biologiska pappa men hon vill ju inte mista mig hennes mamma!!! Vi är jätteförrvirrade men detta är ju vår dröm både min min fd och min dotter plus hennes två syskon.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väljer att vända dig till lawline med din fråga.

Regler kring adoption finns i 4 kap Föräldrabalken (FB). I detta fallet är det främst 3-4§ som blir aktuella, paragraferna hittar du här.

För att få adoptera någon annans barn gemensamt med den så måste parterna vara gifta med varandra. Detta betyder att ni, så som lagen och er situation ser ut idag, inte har någon möjlighet att båda två bli föräldrar i rättslig mening till din dotter.

Innebörden av en adoption är att den som adopterar träder i de biologiska föräldrarnas ställe. I eran situation så innebär det att din dotter i och för sig skulle kunna adopteras av sin styvfar, men med konsekvensen att han träder i båda de biologiska föräldrarnas ställe. I rättslig mening skulle alltså du inte betraktas som mor till din dotter längre.

Hur ni vill gå vidare med detta är för mig svårt att svara på, men det svar som ni har fått ovan verkar i min mening stämma med gällande rätt. Vilket innebär att det nog i dagsläget tyvärr inte kommer att vara möjligt för din dotter att bli adopterad av sin styvfar och fortfarande, i rättslig mening, ha kvar dig som förälder.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Angelica AhlströmRådgivare