FrågaFAMILJERÄTTAdoption29/04/2019

Adoptera ett adopterat barn

Hej

Träffade min flickvän (särbo) för 2 år sedan, gift bor ensam, men har ett barn(13år) boende hos mannen (adoptivpappa) 80 mil från henne. Nu är hon skild och vill ha sin dotter hos sig, långt bort från ex-maken.

Jag har pratat med barnet och hen ville bara bo kvar tills 9:an var avslutad. Hon har inga känslor för adoptivpappan, då han han sedan de kom till honom när hon var 5-6år varit väldigt skrikig och lättretad för minsta småsak, hen mår heller inte så bra och har i frånvaron av mamman skaffat vänner på nätet som hjälpt och stöttat hen. Jag vill gärna att vi 3 bor tillsammans, men ser med viss fasa över ex-makens inflytande som vårdnadshavare över barnet och de krav han hela tiden ställer på både barn och min flickvän.

Mejl, sms, m.m. som för det mesta är hotfulla, utpressnings och missvisande angående information och saker som han inte har med att göra, ex-vis vad jag och hans ex-fru ska göra under helgen...en konstig människa...

Hur, när kan jag ta över adoptivskapet från ex-maken och tillsammans med min flickvän bli vårdnadshavare för barnet så att vi slipper dessa ständiga konfrontationer ?

tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur och när du som särbo till din flickvän kan ta över som adoptivfar för hennes dotter från hennes före detta make.

Regler om adoption finns i Föräldrabalken (FB).

När din flickväns före detta make adopterade din flickväns barn blev barnet juridiskt sätt hans barn (4 kap. 21§ FB). Om du vill adoptera barnet kommer du få gå igenom samma process som vilken annan adoption som helst. Det finns alltså ingen speciell process för att ta över ett adoptivskap från din flickväns före detta make.

Du skriver att ni för tillfället är särbos, men att ni vill flytta ihop. Det finns ingen möjlighet för dig att adoptera din särbos barn, så att ni båda står som föräldrar, så länge ni är särbos. Det är först om ni valt att bli sambos eller gifta er som du kan adoptera hennes barn (med hennes samtycke) utan att hon förlorar den rättsliga ställningen som barnets förälder (4 kap. 6§ 2 stycket FB). Då kan ni lämna in en ansökan om adoption till tingsrätten (4 kap. 11§ FB).

Någonting som är bra att känna till vid en sådan här situation är frågan om samtycke. Du skriver att adoptivpappan har inflytande som vårdnadshavare över barnet. Eftersom han är vårdnadshavare kommer en adoption som huvudregel kräva hans samtycke. Vissa undantag till detta kan finnas, exempelvis om han inte det finns synnerliga skäl eller om han befinner sig på okänd ort (4 kap. 8§ FB). I ett fall kom domstolen fram till att en make kunde adoptera hans makas barn trots att barnets biologiska pappa vägrade lämna samtycke, eftersom det var bättre för barnet att adopteras (NJA 1987 s. 116). Huvudregeln är dock att det krävs samtycke.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare