Accepterat avtal som säljaren sedan ändrar villkor i, vad gäller?

Hej

Ska köpa en större båt genom en proffesionellt båtmäklare. Under mejlkonversation som finns bevarad bjöd jag 1.950000kr om båten levererades Med servade motorer. Mäklaren accepterade detta utan reservation. Nu nör kontraktet ska undertecknas säger han att motorerna inte är servade och att ägaren inte anser att göra det. Jag anser att mäklaren som jag förhandlat med ska uppfylla vår överenskommelse. Vem har rätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Eftersom säljaren i ditt fall accepterade ditt förslag så har ni ett bindande kontrakt enligt de regler som gäller för ingående av avtal (1 kap. 1 § avtalslag). Det finns vissa undantag från detta, det främsta är när det gäller vissa typer av köp där det i lagen uppställs ett antal tvingande formkrav (t.ex. vid köp av fastigheter). När det gäller köp av båtar finns inga sådana formkrav.

Om det i er mailkonversation framgick att köpet inte skulle vara giltigt förrän ett kontrakt var påskrivet eller liknande så gäller det, men av det du skriver i frågan så tolkar jag det som att så inte var fallet.

Eftersom säljaren i detta fallet är en näringsidkare och under förutsättningen att du köpte båten som en privatperson så kan du hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullföljer köpet i enlighet med vad ni kom överens om, d.v.s. med servade motorer (12 § konsumentköplag).

Min slutsats är alltså att om det inte innan säljaren accepterade köpet framkom att det enligt säljarens villkor krävs t.ex. ett skriftligt kontrakt så ska avtalet vara enligt ditt mail som säljaren accepterade. Du kan då kräva att de fullföljer försäljningen enligt vad som framgick där.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare