FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/03/2010

Lagstadgade skyldigheter angående postlådor

Vår brevbärare är ofta ganska tjurig av sig och har alltid något att klaga på gällande antingen postlådan eller området runt omkring. T ex för mycket snö. Finns det några skyldigheter lagstadgat för en fastighetsägare gällande postlådor? T.ex. röjningsskyldigheter. Mer än postens egna anvisningar om höjd och avstånd till gatan osv.

Lawline svarar

Hej! Nej det finns inga skyldigheter lagstadgade för en fastighetsägare gällande postlådor. En brevbärare är skyldig enligt postlagen att dela ut postförsändelser. Men för att det skall fungera i praktiken till rimliga kostnader krävs det att brevbärare, fastighetsägare och postmottagare samarbetar. Exempelvis skulle han kunna kräva att det är i vart fall snöfritt alternativt sandat. Skulle man inte kunna komma överens så kan det ultimat leda till att du som mottagare kan få hämta ut posten själv på ett av posten anvisat uthämtningsställe. Detta följer av PTSFS 2008:6 - PTS allmänna råd om utdelning av post. Du hittar även riktlinjer för mått och utplacering av postlåda i Svensk Standard, SS-EN13724 Postlagen (1993:1684) hittar du https://lagen.nu/1993:1684 PTSFS 2008:6 - PTS allmänna råd om utdelning av post hittar du http://www.pts.se/upload/Foreskrifter/Post/Allmanna-rad-om-postutdelning-2008.pdf
Dennis CarlssonRådgivare