Utmätning av samägd bostad

Är sambo och har 2 gemensamma barn. Mitt problem är att han har skaffat sig stora skulder (har spelat). Han har skaffat sig ett extrajobb för att täcka kostnaderna på lånen(han har en enskild firma -förut delägare i ett handelsbolag) Firman går för bra (har för lite kostnader) så han han kommer över alla brytpunkter och allt han tjänar på extra jobbet borde gå i skatt -som han till viss del kan skjuta upp några år. Hur kan vi lösa detta och framförallt hur kan jag säkra huset. Vi äger det till hälften var. Hur kan jag göra så att inte kronofogden löser in det den dagen han inte fixar skulderna längre.

Lawline svarar

Hej. Jag uppfattar det som att du framförallt oroar dig för att ert gemensamma hus skall mätas ut (säljas) för att betala de skulder/lån din sambo dragit på sig genom att spela. Till att börja med skall jag då säga att utmätning av egendom inte får leda till att den som har panträtt i egendomen skadas. Detta innebär att om ni tog lån när ni köpte huset som motsvarar större delen av husets värde och banken har pantbrev i huset som säkerhet, får huset inte mätas ut för att betala din sambos spelskulder. Om det är så att huset är helt eller till största delen obelånat, kan det mätas ut för att betala din sambos skulder. Kronofogden försöker alltid undvika att mäta ut bostäder om det finns annan egendom att mäta ut istället. Om det ändå går så långt att huset utmäts, är det den andel din sambo äger som kommer att användas för att betala hans skulder, och värdet av din andel kommer du att få tillbaka efter en eventuell försäljning. Om ni vill skydda huset helt och hållet mot din makes fordringsägare (de han har skulder till), måste ni se till att äganderätten till hans andel av huset övergår till dig. Detta kan man åstadkomma t.ex. genom en gåva. Om ni äger fastigheten huset står på är huset fast egendom och då måste en gåva göras genom ett skriftligt avtal för att vara giltig (4:1 och 4:29 Jordabalken). Därefter skall du söka lagfart för den andel din sambo överlåtit till dig. I ett sådant här gåvoavtal kan man också skriva in vissa regler om vad som får göras med fastigheten/huset, t.ex. att du inte får sälja det utan hans samtycke (4:3 JB). Även om ert hus inte är fast egendom är det naturligtvis bäst att ni använder er av ett skriftligt avtal, ur bevisningssynpunkt om inte annat. Även om ni för över äganderätten till huset på dig, är det ingen garanti för att det är skyddat mot din sambos fordringsägare. Fordringsägarna kan begära en privatperson i konkurs. Det måste då visas att personen saknar förmåga att betala sina skulder och att detta inte kommer att ändras under överskådlig framtid (1:2 Konkurslagen). Om din sambo begärs i personlig konkurs, har fordringsägarna möjlighet att ansöka om att gåvan skall återvinnas (gå tillbaka). Gåvor som har gjorts mindre än sex månader innan begäran om konkurs skall alltid gå tillbaka, och en gåva som gjorts inom tre år före konkursen skall återvinnas om den riktar sig till en närstående (vilket du betraktas som) och det inte kan visas att din sambo hade tillräckligt med andra tillgångar för att betala sina skulder när gåvan gjordes (4:6 Konkurslagen). När man beräknar hur lång tid som gått sedan gåvan gjordes, utgår man från den dag du sökte lagfart. Man kan inte komma förbi dessa regler genom att du t.ex. ”köper” din sambos andel för en symbolisk summa, eftersom en köpesumma som är uppenbart mindre än husets värde likställs med en gåva. Personliga konkurser är inte särskilt vanliga, och eftersom jag inte vet hur din sambos ekonomi ser ut i detalj kan jag inte avgöra om det finns en sådan risk i detta fall. Jag vill ändå nämna att om man hamnar i en situation där det finns risk för personlig konkurs, kan ett alternativ vara att ansöka om skuldsanering. Skuldsanering innebär kortfattat att en avbetalningsplan görs upp där man får behålla en miniminivå av sina inkomster, och att allt man tjänar utöver detta går till att betala av de skulder man har. I gengäld är man därefter befriad från de skulder som uppkommit före skuldsaneringen och omfattats av denna, och man är skyddad mot utmätning av t.ex. bostaden (22§ Skuldsaneringslagen). Som regel pågår förfarandet under fem års tid. Om man, som din sambo, har enskild firma, måste huvuddelen av ens inkomster komma från annat håll för att man skall kunna få skuldsanering. Jordabalken http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19700994.htm Utsökningsbalken http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19810774.htm Konkurslagen http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19870672.htm Skuldsaneringslagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060548.HTM Med vänliga hälsningar
Georg DellborgRådgivare