Felaktig prisuppgift

2010-03-08 i Anbud och accept
FRÅGA
Hej, jag undrar om jag går in i en affär och i skyltfönstret ser att en klänning kostar 1500:- och då vill köpa den, men säljaren vill inte sälja den till mig, vad gör jag? Finns det några lagrum jag kan utgå ifrån? Ett annat fenomen, om det står 1500:- på prislappen men expediten säger att det inte stämmer utan att den kostar 4000:-, vad kan jag säga och finns det även här några lagrum jag kan utgå ifrån? Vänliga hälsningar, Victoria
SVAR
Hej och tack för din fråga!

När du köper en vara i en butik sluter du ett avtal med affären. Regler om avtals ingående finns i Avtalslagen (se här). Avtalet blir bindande då ett anbud accepteras. När en vara står i ett skyltfönster är varan att betrakta som ett utbud och inte ett anbud. Skyltningen är alltså inte ett för affären bindande anbud.

Affären är inte heller bunden av det felaktiga priset utan har rätt att korrigera felet innan avtalet sluts. Avtalet med affären sluts först i kassan. Du kan inte kräva att få köpa varan till det lägre priset. Affärens beteende kan däremot anmälas till konsumentverket. Oriktigt angivande av prisuppgift är otillåtet. Om priset på prislappen är lägre än det pris som anges i kassan anses detta vilseledande och kan medföra straffansvar enligt marknadsföringslagen (se här).

Mvh

Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Anbud och accept (351)
2021-12-03 Kan man ingå avtal med en kund genom SMS?
2021-11-30 Finns bindande avtal fastän man inte uttryckligen sagt "ja"?
2021-11-29 Är jag tvungen att betala för en tjänst jag inte har beställt?
2021-11-17 Kan företag ta betalt så fort jag gett dem mina uppgifter?

Alla besvarade frågor (97694)