Uppehållstillstånd och arbetstillstånd för amerikansk medborgare.

Hejsan! Min pojvänn som är amerikanare planerar att komma till sverige och jobba i 6-12 månader, jag undrar om han måste skaffa ett jobbvisa för att kuna göra det eller om det räcker med att få ett uppehållstillstånd och sedan söka jobb när han väl kommer hit. Läste om sambolagen och undrar om han kan få någon form av ett visa genom att bli sambo med mig? /Tack Malin

Lawline svarar

Hej Malin, Det finns två vägar att gå för Din pojkvän om han vill stanna i Sverige en längre period än tre månader. Dels så kan han söka arbetstillstånd som ges för en viss tid, exempelvis 12 månader. Dels så kan han söka uppehållstillstånd på anknytning till Dig, om ni planerar att bli sambos så fort han kommer till Sverige. Det är Utlänningslagen https://lagen.nu/2005:716 som reglerar hur en person skall göra för att få arbeta eller bo i Sverige. Det första Din pojkvän skall tänka på är att ha ett pass som är giltigt under hela den period som han vill stanna i Sverige enligt Utlänningslagen 2 kapitlet 1 §. Har han inte det måste han skaffa ett nytt pass innan han reser hit. Sveriges ambassad i USA ligger i Washington, och det är till den ambassaden Din pojkvän skall vända sig (http://www.swedenabroad.com/Start____6989.aspx). För att få arbetstillstånd skall han fylla i formulär #149011 och skicka in, exakt beskrivning hittar ni på hemsidan. Räkna med att handläggningstiden tar ca 2-3 månader och att det kostar ca 300 USD. Enligt Utlänningslagen 2:7 § och 6:4 § måste han ha arbetstillstånd för att få arbeta i Sverige, det räcker inte med uppehållstillstånd, och ansökan skall ha godkänts innan Din pojkvän reser in i Sverige. Din pojkvän kan även söka uppehållstillstånd för att bli sambo med Dig. Han får då gå in på samma ambassads hemsida och fylla i formulär #115021, räkna med 6-8 månaders handläggning och en kostnad på ca 70 USD. Blir han beviljad tillstånd så kommer Ni att bli intervjuade av Migrationsverket i Sverige när han reser hit, för att kontrollera att Ert förhållande är seriös. För mer information om en sådan intervju, se www.migrationsverket.se. Notera att han måste söka även arbetstillstånd om han vill arbeta här. Även ett uppehållstillstånd skall vara beviljat innan inresa till Sverige. Fördelen med att söka uppehållstillstånd på anknytning till Dig som svensk sambo är att han då kan få tillstånd att stanna i Sverige i 2 år direkt, något som sedan kan förlängas om ni fortfarande är sambos efter att de två åren löpt ut. I Utlänningslagen 3:1 § står mer detaljerat vad som krävs för att få uppehållstillstånd, exempelvis en reseförsäkring och en del pengar för uppehället. I 5:17 § står exempel på när Migrationsverket inte ger uppehållstillstånd trots anknytning, exempelvis på grund av tidigare brottslig verksamhet. Vänliga hälsningar
Anna GustafssonRådgivare