FrågaAVTALSRÄTTGåva25/02/2010

Gåva mellan makar - fast egendom

Jag är ensam ägare till vår villa och vill ge hälften till min man, så vi kan använda rotavdraget maximalt. Vilken myndighet skall vi vända oss till, finns det någon blankett att använda, hur lång tid tar det, kostnader? Vi har bara gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej, När det gäller gåva mellan makar är det för det första viktigt att gåvan registreras hos tingsrätten. Detta för att gåvan ska vara gällande mot dina borgenärer vid en eventuell konkurs eller utmätning. När det gäller gåva av fast egendom så finns det även vissa formkrav hur gåvobrevet ska se ut. Det krävs att den är upprättat skriftligen, innehåller en förklaring att egendomen överlåtes till din fru och till sista ska den ska underskrivet av er båda. Det ska även finnas med hur stor del av fastigheten som du överlåter. För att halva fastigheten sedan ska vara skriven på din fru måste hon söka lagfart på sin halva av fastigheten, detta görs hos lantmäteriet. Blanketter för detta finns på lantmäteriets hemsida: http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_FaqList.aspx?id=15368 . Lagfart kostar 825 kr. Någon stämpelskatt blir det inte fråga om eftersom det rör sig om en gåva. Vänligen,
Bo OlssonRådgivare