FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/02/2010

Om drogtest vid rattfylleri, möjligheter att påverka sitt straff och återkallelse av körkort

Hej. Jag blev stannad av polisen när jag var ute och skulle parkera min bil på väg hem från en kompis. Dom tog mig till lasarettet och jag fick lämna blodprov och piss prov misstänkt för drograttfylla. Om blod- och urinprovet visar sig vara positiva(thc) vad händer då? Kan jag på något sett påverka mitt straff? Jag behöver verkligen mitt körkort, Jag är en ordentlig kille som tränar, har körkort, jobbar och har tagit studenten. Droger är inte del av min vardag och jag anser själv att jag definitivt inte var påverkad när jag körde bilen. Jag är 19 år och har mitt körkort på prövotidtid fortfarande. Jag skulle göra vad som helst för att få behålla mitt körkort!

Lawline svarar

Hej! Om man har narkotiskt ämne i blodet under eller efter det man kört bil begår man brottet rattfylleri. Det är inte nödvändigt att man upplevt sig vara påverkad för att ha begått brottet. Drograttfylla är ingen brottsrubricering i sig, men används ibland av bl a polisen under en utredning för att förtydliga att det är 4 § 2 st i trafikbrottslagen som de misstänker att någon har brutit mot (till skillnad mot 4 § 1 st som avser alkoholberusning). *Om proven visar sig vara positiva* tyder det på att du begått brottet rattfylleri. Ett sådant positivt provresultat gör att misstankegraden tillräckliga skäl uppnås, vilket är nödvändigt för att en åklagare ska väcka åtal. Åtal väcks hos tingsrätten. Efter en förhandling (rättegång) där kommer rätten att pröva om du begått brott eller inte och i så fall vad påföljden ska bli. Straffskalan för rattfylleri är böter till 6 månaders fängelse. Det är tingsrätten som bestämmer vad straffet ska bli. Rätten ska dock *särskilt beakta omständigheter* som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Du kan alltså i teorin *påverka ditt straff* i en liten omfattning. Sådana omständigheter kan vara t ex att _du samtycker_ till att en villkorlig dom eller dom om skyddstillsyn förenas med samhällstjänst. Det kan också vara att du bl a _påbörjat behandling för missbruk_, eller om missbruk som kräver vård/behandling var anledningen till att du begick brottet och du _förklarar för rätten att du vill genomgå behandling för missbruket_. Det senare kanske inte påverkar rättens påföljdsval så mycket eftersom du säger att droger inte är en del av din vardag. Eftersom du är under 21 år gammal kan du överlämnas till ungdomsvård. För detta krävs att du har ett särskild behov av vård eller annan åtgärd enligt socialtjänstlagen eller LVU. Ungdomsvård ska se till att du inte utvecklas åt fel håll. Eftersom du verkar vara en skötsam person med gymnasieexamen och jobb är nog ungdomsvård inte aktuellt. Eftersom du är under 21 år gammal kan du också dömas till ungdomstjänst om _du samtycker_ till det och rätten tycker att det är en lämplig påföljd. Ungdomstjänst är ungefär som samhällstjänst men kan dömas ut enskilt. Eftersom du är över 18 år krävs dock särskilda skäl för att påföljden ska bli ungdomstjänst. Jag vet inte tillräckligt mycket om hur den bedömningen görs varför jag inte vill uttala mig om det är aktuellt i ditt fall. Åklagaren har också möjlighet att utfärda ett strafföreläggande innan åtal väcks. Ett sådant innehåller bl a ett straff. Om man anser att man har begått det brott och godtar straffet som står angivet i strafföreläggandet kan man godkänna strafföreläggandet. Juridiskt sett har det samma innebörd som om en rättegång hade hållits i tingsrätten och rätten hade dömt till för det brott till det angivna straff. Om man inte godkänner strafföreläggandet kan åklagaren väcka åtal och en prövning kommer ske i tingsrätten i vanlig ordning. Ett *körkort skall återkallas* om körkortsinnehavaren begått rattfylleri, se 5 kap 3 § körkortslagen. Sedan 1 januari i år är det Transportstyrelsen som prövar frågan om återkallelse av körkort. Återkallandet måste grunda sig på bl a en lagakraftvunnen dom eller godkänt strafföreläggande. +Länkar+ Trafikbrottslag https://lagen.nu/1951:649 Körkortslag https://lagen.nu/1998:488 LVU https://lagen.nu/1990:52 Socialtjänstlag https://lagen.nu/2001:453 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare