FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta24/02/2010

Ränta på skadestånd

Hej.Jag blev dömd till skadestånd på 24900 för misshandel.Gjorde en avbelningplan som jag skött perfekt o skulden är nu betald.offret kontaktade mig o ville ha ränta,har inte inte fått nogot krav,ska jag betala ränta ändå?MVH C

Lawline svarar

Hej, I fråga om skadestånd utdömt i samband med brott löper även en ränta på det utömda beloppet. Räntan börjar löpa från och med den dag brottet inträffade. Du kan dessvärre inte lita på att krav ska framföras för att du ska bli skyldig att betala, utan du får hålla reda på själv hur stort kravet är. Ett tips är att du går in på den här länken http://kronofogden.se/sjalvbetjaning/raknaranta.4.3d21d85f10922490e108000971.html för att få hjälp med att räkna ut räntan som löper på skadeståndet. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare