FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/07/2006

Är konsumtion av narkotika straffbart?

Hej! Att innehav och försäljning av narkotika är straffbart är ju uppenbart men är bruket av narkotika straffbart? Detta under förutsättning att man inte t.ex. kör bil eller liknande under inverkan av narkotika.

Lawline svarar

Hej! Konsumtion av narkotika är straffbart då det enligt 1 § p. 6 narkotikastrafflagen betraktas som narkotikabrott. För att ansvar för narkotikabrott skall aktualiseras förutsätts inledningsvis att bruket av narkotika sker olovligen - en person som t.ex. medicineras med ett ämne som klassificeras som narkotika kan givetvis inte straffas för detta. Vidare krävs att man handlat uppsåtligen. Kravet på att gärningsmannen handlat uppsåtligen omfattar även dennes vetskap om vad för ämne det är han tagit befattning med. Det uppställs emellertid inte något krav om att han måste ha varit medveten om att ämnet klassificeras som narkotika för att ansvar för narkotikabrott skall kunna bli aktuellt. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare