FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/02/2010

Smitning och skadestånd

En gäst till vår granne backade in i vår postlåda, den gick sönder. Dom var ut och tittade på postlådan, men istället för att knacka på och berätta vad dom gjort, så lämnade dom platsen. Jag undrar vad man kan göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Att med bil köra på en postlåda och därefter lämna platsen kan utgöra obehörigt avvikande från olycksplats, s.k. smitning, enligt Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott 5§, se https://lagen.nu/1951:649. Lagrummets första och andra stycke stadgar att: ”Om en vägtrafikant, som med eller utan skuld haft del i uppkomsten av en trafikolycka, genom att avlägsna sig från olycksplatsen undandrar sig att i mån av förmåga medverka till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bör föranleda, eller om han undandrar sig att uppge namn och hemvist eller att lämna upplysningar om händelsen, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Är brottet med hänsyn till omständigheterna att anse som grovt, döms till fängelse i högst ett år.” Begreppet ”trafikolycka” tolkas vitt och enligt praxis kan det t.ex. bestå i att stänka ned en gångtrafikant eller köra på en parkerad bil, en stolpe eller ett staket. För att brottet ska anses som grovt krävs enligt förarbetena i princip att det rör sig om smitning från en dödsolycka eller en olycka med allvarliga person- eller sakskador. För att fälla till ansvar för brottet krävs att uppsåt förelegat, såväl i förhållande till att en trafikolycka inträffat, som till undandragandet från behövlig medverkan till de åtgärder, vartill olyckan skäligen bort föranleda (ex. ta kontakt med ägaren till den skadade egendomen och lämna sitt namn och sin adress etc.). I vissa fall har det i praxis dessutom ansetts föreligga brottskonkurrens mellan smitning och skadegörelse (12 kap 1§ Brottsbalken), d.v.s. gärningsmannen har dömts för båda brotten. Ni kan också vara berättigade till skadestånd för den sakskada ni lidit, enligt Skadeståndslagen 2 kap 1§, se https://lagen.nu/1972:207. Lagrummet stadgar att: ”Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan.” Det räcker alltså med vårdslöshet för att skadestånd ska kunna utdömas. Frågan om vårdslöshet bedöms utifrån omständigheterna i det enskilda fallet och vid bedömningen utgår rätten bl.a. från de särskilda aktsamhetsstandarder som gäller för beteendet i trafiken. 5 kap 7§ i samma lag anger att skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för 1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, 2. annan kostnad till följd av skadan, 3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. Ni kan alltså få ersättning antingen för kostnaden att reparera postlådan eller för att införskaffa en ny. Det ni kan göra i denna situation är i första hand att, om möjligt, ta kontakt med personen som körde på Er postlåda och försöka göra upp i godo. Om detta inte fungerar återstår möjligheten att göra en polisanmälan avseende smitning samt väcka skadeståndstalan för att utfå ersättning för postlådan. Enligt Rättegångsbalken 22 kap 2§ är åklagaren på målsägandens begäran skyldig att föra talan avseende dennes enskilda anspråk (d.v.s. skadeståndet) i mål som faller under allmänt åtal, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet. Hoppas svaret varit till hjälp! Vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare