Arv mellan makar

Vi är gifta och har ett äktenskapsförord. Det innebär att det bara finns enskild egendom. Min fru har barn sedan tidigare. Vi har inga gemensamma barn och jag har inga andra barn. Ärver jag min fru om hon avlider före mig? Vem ärver mig om jag dör före min fru?

Lawline svarar

Hej! Äktenskapsförordet som gör all egendom enskild påverkar inte ett arvsskifte utan detta påverkar endast bodelningen. När en av makarna i ett äktenskap dör så ska en bodelning göras. Detta innebär då, eftersom allt är enskild egendom, att var och en behåller sina saker. Det finns lagreglerat i Ärvdabalken (ÄB) 3:1 (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 ) att man ärver sin make vid dennes död. Detta gäller dock inte om den avlidne maken har barn som inte är den efterlevande makens, så kallade särkullsbarn. Din frus barn har rätt att få ut sin arvslott direkt. De kan dock avstå från arvet till förmån för dig, då får de ärva sin mor när du dör. Regeln i ÄB 3:1 2st. innebär att du alltid har rätt att få egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp. 2010 är det 169 600 kr. Detta inkluderar den egendom som du erhållit genom bodelning och det som är din enskilda egendom. Om du dör före din fru så kommer hon att ärva dig så länge det inte finns ett testamente som säger annat. Hon får fritt förfoga över egendomen med undantaget att hon inte får testamentera bort den. Dina arvingar får sedan sitt arv efter dig vid din frus död. Detta innebär alltså att du ärver inte din fru om hon dör först medan din fru ärver dig om du dör först. Detta förutsätter dock att det inte finns några testamenten. Vänligen
Bo OlssonRådgivare