Bindande avtal - avtalsbrott

Hej! Jag undrar om ni kan hjälpa mig... Jag erbjöd mig för att köpa en PS3 från min vän. Han är 16 år och har fått den från sina föräldrar på födeseldagen. Efter ett par dagar fick jag en från mina föräldrar så jag undrar om köpet kan återgå.

Lawline svarar

Hej! Enligt 1kap. 1§ Avtalslagen (se https://lagen.nu/1915:218 ) är vardera part bunden av sitt anbud, respektive svar. Säljaren blir bunden av sitt anbud och köparen blir bunden av sitt accept. När köparen accepterat säljarens anbud är ett bindande avtal till stånd. Frågan är om du och din vän har ett bindande avtal. Om du exempelvis endast sagt till din vän att du är intresserad av PS3an så räknas det som ett anbud, bindande avtal har då uppkommit ifall han accepterat detta anbud. Ifall din vän erbjudit dig att köpa PS3an är detta ett anbud och bindande avtal kommer till stånd i och med att du accepterat detta. Ifall du bryter ett bindande avtal kan du bli skadeståndsskyldig gentemot säljaren. Detta stadgas i köplagen. I köplagens 51-59 §§ (se https://lagen.nu/1990:931 ) stadgas påföljder vid köparens avtalsbrott. I 57 § stadgas att säljaren har rätt till ersättning för den skada han lider på grund av köparens avtalsbrott. I 67 § finns regler om skadeståndets omfattning. I 28 – 38 §§ Avtalslagen finns det grunder som medför att ett avtal är ogiltigt. Det skulle ex. vara att avtalet kommit till stånd på grund av tvång, svek osv., vilket jag inte tror är tillämpligt i ditt fall. Det som skulle hända om du vägrar att köpa PS3an av din vän, rent rättsligt, är att han då skulle vara tvungen att gå till domstol för att antingen kräva fullgörelse av avtalet eller kräva skadestånd av dig. Där är det upp till honom att bevisa att ni har ett bindande avtal. Är det endast muntligt så kan detta bli mycket svårt för honom att bevisa. Vänligen
Bo OlssonRådgivare