Uppsägningstid

Jag har nyligen sagt upp mig från mitt arbete. Jag har ett kontrakt som upprättades vid anställningen där det står angivet 30 dagar som uppsägningstid men min chef hävdar att eftersom jag har fått fler och nya arbetsuppgifter så är det 90 dagar som gäller. Jag har aldrig blivit informerad eller skrivit under något annat kontrakt än det med 30 dagars uppsägning. Och inget annat har pekat på att något nytt skulle gälla så som högre lön eller bättre förmåner. Jag har varit anställd på företaget i knappt två år.

Lawline svarar

Hej, När det gäller uppsägningstid så är det lagreglerat i lagen om anställningsskydd (LAS), se https://lagen.nu/1982:80. Frågor om uppsägningstid regleras i lagens 11 §. Att ha i baktanke är lagens 2 § 4st som säger att lagen är semidispositiv vilket innebär att man genom kollektivavtal (krävs att de slutits på central nivå) får göra avvikelser från lagens bestämmelser. Så med andra ord kan det behöva kollas upp ifall det föreligger något avtal som säger att uppsägningstiden skall vara längre. Annars är det så att det som är avtalat gäller och någon förlängd tid pga. de omständigheter du nämner är inget som enligt lag skulle ge en längre uppsägningstid. För att återgå till lagens 11 § så är det anställningstiden som är avgörande för uppsägningstidens längd. Den minsta uppsägningstid som gäller för både arbetstagare och arbetsgivare är en månad. Sedan säger paragrafen att man som arbetstagare har rätt till en längre uppsägningstid beroende på ur lång anställningstid man haft. Rätt till två månader får man efter en anställningstid om två år osv. Med andra ord man har rätt att ingå avtal om längre uppsägningstid, detta anses inte inskränka de rättigheter som lagen ger. Men då ska det finnas avtal därom och arbetsgivaren har inte rätt att kräva något som inte är avtalat om.
Daniel Jessen-WinboRådgivare