Vräkare

vem kan tillsättas som stadens vräkare? en kille i örebro ansökte men han fick inte

Lawline svarar

Hej! Enligt Utsökningsbalkens 1 Kapitels 3 § (https://lagen.nu/1981:774#K16) är det Kronofogdemyndigheten som ansvarar för verkställighet däribland Avhysning (vräkning) enligt lagens 16 Kapitel. Här kan du se exempel på en anställningsannons för tjänst som kronofogde och de kraven som ställs: Kronofogde/kronofogdeaspirant till Västerås - hantera kvalificerade juridiska frågor inom ett flertal rättsområden Vi söker kronofogde/kronofogdeaspirant till Kronofogdemyndighetens verkställighetsprocess med placering i Västerås. Ditt nya jobb innebär att du arbetar med kvalificerad juridik inom ett flertal rättsområden, främst inom obestånds-, utsöknings- och sakrätt. I arbetet ingår bl.a. att göra rättsutredningar, upprätta yttranden till domstolar, lämna förslag med anledning av remisser och klagomål samt delta vid försäljning av fast och lös egendom. Du ger även juridiskt stöd till handläggare och chefer samt närvarar vid behov vid förrättningar. Du svarar också för en kontinuerlig kompetensutveckling av övriga handläggare samt tillämpar och utvecklar de juridiska styrsignalerna. Du kvalitetsgranskar enhetens arbete och återkopplar resultatet till enskilda medarbetare och team. Hos oss har du möjlighet att fortsätta utveckla dig till specialist eller satsa på ledarskap. Vi arbetar teambaserat, vilket innebär att du tillhör ett team som ansvarar för resultat, planering och fördelning av arbetet. Du kommer att genomgå vår internutbildning där teori varvas med praktik. Vi söker dig som är jur.kand. med notariemeritering är svensk medborgare har körkort för bil har gott omdöme och förmåga att uppträda förtroendeingivande har god analytisk förmåga, samt förmåga att lösa problem och åstadkomma resultat är utåtriktad och flexibel samt har god social kompetens är empatisk och har en utpräglad samarbetsförmåga kan uttrycka dig väl i tal och skrift anpassat efter situationen kan förmedla information och kunskap till andra. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet från annat juridiskt arbete med krävande kontakter. Vi vill att du delar våra värden offensiv, pålitlig och hjälpsam Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Lyckat till! Med vänlig hälsning Tobias
Tobias AnderssonRådgivare