FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag15/11/2005

Borgen för bolag och sponsring

Vilka lagar gäller när dotterbolag går i borgen för moderbolag? Finns det några vägledande domar?

Vilka lagar gäller för avdrag vid sponsring? Med och utan motprestation.

Tack på förhand

Lawline svarar

Det finns i 21 kap Aktiebolagslagen ett omfattande förbud mot lån till närstående, däribland aktieägare, och bestämmelsen tillämpas även på borgensåtaganden. Men i 2§ undantas koncernlån från låneförbudet, vilket betyder att det är okej för dotterbolag att såväl ställa säkerhet som låna ut pengar till moderbolag. Det är dock förbjudet att såväl ge lån som att ställa säkerhet för förvärv av aktier i det långivande bolaget eller i överordnat bolag i samma koncern enligt 5§. Observera att mina svar utgår från den nya Aktiebolagslagen SFS 2005:551 som träder i kraft den 1 januari 2006. I den aktiebolagslag som gäller fram till nyår (1975:1385) hittar du bestämmelserna i 12 kap 7 § eller http://www.lagen.nu/1975:1385 .

Frågan om sponsring är inte helt enkel att svara på eftersom det i varje situation blir en bedömningsfråga. Den bestämmelse som finns för avdragsrätten i näringsverksamhet hittar du i inkomstskattelagen 9:2 st 2 och 16:1 och den hittar du http://www.lagen.nu/1999:1229 . Generellt kan sägas att när det gäller avdragsrätt för sponsring krävs att den inte är att se som en ren gåva eftersom gåvor inte får dras av. Man ser då till om det finns ett kommersiellt intresse i sponsringen alltså om den används för inkomsternas bibehållande och förvärvande, vilket i utgångsläget gör utgiften avdragsgill. Normalt brukar motprestation anses utesluta att det skulle vara fråga om en gåva. När det gäller aktiebolag presumeras utgifter för sponsring uppfylla det allmänna kravet om kommersiellt intresse men det är ändå inte självklart att avdrag medges. Regeringsrätten har nämligen i RÅ 2000 ref 31 ansett att även om en gåva är kommersiellt motiverad och därmed att se som sponsring kunde den likväl vara att se som en gåva. I målet medgavs inte avdrag för den del av sponsringen som mer allmänt stödde bidragstagarens verksamhet då detta bidrag ansågs vara en gåva med hänsyn till avsaknad av anknytning mellan företaget och bidragstagarens verksamhet och bristen på motprestation.

Rådgivare