FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/02/2010

Påföljd vid drograttfylla

Min son stoppades av polis för dryga månaden sedan när han körde sin privata bil. Han fick lämna urinprov som visade 0,0005 TCH och 0,11 amfetamin. Provsvaren kom en månad senare, samma dag när han var i tjänst i sin egen taxibil och hamnade i en rutinkontroll. Både körkort och taxileg. fråntogs honom och han fick åter lämna blodprov. Vad kan följderna bli? Ej tidigare straffad för något. Taxin är hans levebröd.

Lawline svarar

Hej För det första vill jag säga att det, utan vidare uppgifter om målet kan vara svårt att komma med en exakt uppskattning av vad påföljden kan bli för din son. Jag kommer ändå att gå igenom de regler som rör rattfylla för att sedan ge en prognos av vad som kan tänkas bli påföljden. I § 4, lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott fastslås att den som kör bil med narkotiskt ämne i blodet skall dömas till rattfylleri. Eftersom blodprov visade att din son hade både THC och amfetamin i blodet när han körde står det klart att han åtminstone gjort sig skyldig till detta brott, som kan ge upp till sex månaders fängelse. Under vissa förutsättningar skall brottet bedömas som grovt. Det finns vid drograttfylleri inte, som för rattfylla, några satta gränser som påverkar bedömningen av huruvida brottet skall anses som grovt. Istället kan din son tänkas bli dömd för grovt drograttfylleri om han var ”avsevärt påverkad” när han körde bilen eller har ”inneburit en påtaglig fara för trafiksäkerheten”, § 4 a. Grovt rattfylleri kan ge upp till ett års fängelse och klassas som ett artbrott, vilket innebär att det kan ge fängelse även om gärningsmannen tidigare är ostraffad. Det kan vidare tilläggas att om brottet inte bedöms som grovt, även ansvar på grund av ringa narkotikabrott kan bli aktuellt. Skulle han dömas för grovt rattfylleri kommer dock narkotikabrottet att konsumeras. Vad gäller påföljden är det utan vidare information mycket svårt att sia om vad den kan tänkas bli. Om brottet inte bedöms som grovs är det inte säkert att fängelse kommer att bli aktuellt, utan även skyddstillsyn med samhällstjänst, BrB 27:2a, kan tänkas bli aktuellt med tanke på att din son tidigare är ostraffad. Se vidare om denna bedömning i NJA 1997 s. 278. Fängelsedomar för rattfylla är inte ovanliga, men det kan vara viktigt att betona att HD, bland annat i NJA 1982 s. 350, har uttalat att det faktum att gärningsmannen genom indragning av körkortet förlorat möjligheten att fortsätta sin yrkesutövning tas i beaktning. I din sons fall talar alltså denna omständighet för ett lägre fängelsestraff för din son, BrB 29:5 5 p. Frågan om indragningen av hans körkort kommer jag inte att beröra närmare, då dessa frågor inte handläggs av domstol utan av länsstyrelsen. Det bör dock nämnas att en spärrtid på 12 månader, det vill säga hur länge körkortet är inkallat, inte har bedömts vara för långt i RH 2008 ref. 12. Mvh Benjamin Helldén
Benjamin Helldén-HegelundRådgivare