Förlängd återanställningstid?

Förlängs återanställningsrätten om man gör kortare inhopp för att arbeta?

Lawline svarar

Hej, Reglerna om återanställningsrätt finns i lagen om anställningsskydd (1982:80), nedan kallad LAS. Viktigast är 25 § LAS som stipulerar villkoren för rätt till återanställning. Det krävs till att börja med att du arbetat hos din före detta arbetsgivare minst 12 månader de senaste tre åren samt att du blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Företrädesrätten gäller till nyanställning inom den driftsenhet (med driftsenhet avses som utgångspunkt en sådan del av ett företag som är belägen inom samma byggnad eller inhägnad, till exempel en fabrik, butik, restaurant m.m.) du tidigare var aktiv i förutsatt att du besitter tillräckliga kvalifikationer för det arbete som utlyses, se https://lagen.nu/1982:80#P25S1 Den ovan beskrivna återanställningsrätten gäller enligt 25 § LAS från den tidpunkt då uppsägning skedde till dess nio månader förflutit ifrån anställningens upphörande. Du är alltså berättigad till återanställning under din uppsägningstid till och med nio månader efter att du slutat arbeta. Företrädesrätten är knuten till din tidigare anställning där du uppfyllt de kvalifikationskrav som lagen uppställer. En konsekvens av det är att du till och med kan förlora din rätt till återanställning om du exempelvis tackar ja till ett vikariat eller liknande hos din före detta arbetsgivare i avvaktan på att det ska bli möjligt att komma tillbaka på mera permanenta villkor. I och med att det träffas ett nytt avtal om en ny anställning är den anställning som utlösta företrädesrätten överspelad. I vad mån detta gäller korta tillfälliga inhopp är inte fastställt, men någon förlängning av den lagstadgade niomånadersperioden blir inte aktuellt. Tänk på att 25 § LAS är semidispositiv. Det innebär att avsteg ifrån ovan beskrivna bestämmelser kan göras via det kollektivavtal som är tillämpligt på din arbetsplats, se https://lagen.nu/1982:80#P2S3 Med Vänliga hälsningar
Martin FridhRådgivare