Ofredande att inte lämna någon ifred

Jag hade en förbindelse efter min skilsmässa 2006. Mannen ifråga är en omtyckt läkare i min lilla stad. Jag gjordr efter en tid klart för honom att jag inte var intresserad, men han släpper inte taget. Han skickar sms inpå nätterna, även vardagar. Han anser att jag sårat honom, men jag har ju inga känslor för honom. Nu i nyår var jag på solsemester och på nyårsaftonen skickade han 30 smsmed allehanda innehåll. Jag har gång på gång bett honom lämna mig ifred. Han har även hotat mig via sms och kommit oanmäld till min bostad där jag och min son bor. Jag såg vem det var och öppnade inte dörren. Jag har upprepade gånger meddelat honom att jag ska polisanmäla och även rapportera hans arbetsgivare, men har inte gjort slag i saken. Vad ska jag göra? Jag har tänkt på att byta telefonnr, men det är även till min firma så det är ett stort jobb att byta. Jag bor som sagt i en liten stad och vill inte flytta. Den här mannen innebär stort obehag för mig och jag blir ledsen, min trygghet är hotad. Vad göra?

Lawline svarar

Hej, Det faktum att du tidigare har haft en förbindelse med mannen ger honom inte rätt att fortsätta att kontakta dig gång på gång mot din vilja. Att han inte lämnar dig i fred kan bedömas som ofredande enligt Brottsbalken 4 kapitlet, 7 §. I rättsfallet RH 1983:58 s. 125 från Svea hovrätt dömdes en man just för ofredande efter att ha uppvaktat en kvinna genom att skicka mängder av brev till henne, trots att hon hade klargjort för honom att hon inte var intresserad av honom. Att mannen i ditt fall har hotat dig kan också anses som olaga hot enligt Brottsbalken 4 kapitlet, 5 §. Brottsbalken hittar du på https://lagen.nu/1962:700. Jag rekommenderar att du polisanmäler den här mannen. Det blir då en fråga för polisen och eventuellt åklagaren att avgöra om det finns tillräckliga bevis och så vidare som ger grund för att väcka åtal mot mannen och få honom dömd i en rättegång. Med vänlig hälsning,
Linn Ahlvik BörjessonRådgivare