Fråga om uppsägnings giltighet

Hej, jag fick information nu i fredags om att folk har sagt att jag har dålig energi på arbetsplatsen och att jag har snackat \"skit\" om projektet vi för närvarande håller på med till utomstående. Jag har enbart vid förfrågan svarat på frågan hur det fungerar med, \"det är stressigt och lite kaotiskt\". Och ang dålig energi, jag har blivit sur en gång pga arbetskamraters dåligt utförda arbete och inte svurit eller varit fysiskt aggresiv. Pga detta vill ej arbetsgivaren se mig ute hos kund, och vill därför säga upp mig, och gav mig två val, att säga upp mig själv eller bli uppsagd. Om arbetsgivaren har andra arbeten som ej involverar att vara ute hos kund, kan han verkligen sparka mig? Och en andra fråga är, uppsägnings tiden om jag förstått rätt är 1 månad pga att det är en visstidsanställning. Men är uppsägningstiden tiden INNAN jag skriver på papper eller är det efter?

Lawline svarar

Hej! Enligt 7 § LAS skall en uppsägning vara sakligt grundad, endera p.g.a arbetsbrist eller annars p.g.a personliga skäl. Det står vidare att läsa i samma stadgande att en uppsägning inte skall anses vara sakligt grundad om det är skäligt att kräva att arbetsgivaren bereder arbetstagaren annat arbete hos sig (se https://lagen.nu/1982:80). I realiteten (enligt praxis) innebär detta att en uppsägning +aldrig+ är sakligt grundad om inte arbetsgivaren först uppfyllt sin omplaceringsskyldighet. Visstidsanställning upphör utan föregående uppsägningstid vid anställningens utgång eller när arbetet är slutfört i enlighet med 4 §. Det saknas således möjlighet att ensidigt säga upp ett sådant avtal i förtid. Uppsägningen måste med andra ord vara ömsesidig mellan båda parter. En ensidig uppsägning från endera part kan leda till skadeståndsskyldighet p.g.a. avtalsbrott på åberopande av den drabbade parten. Vid tillsvidareavtal gäller dock en minsta uppsägningstid av en månad och uppsägningen anses ske när arbetstagaren får del av uppsägningen enligt 10 § LAS (vilket innebär att du inte behöver ha skrivit under). Jag råder dig att vända dig till ditt fackliga förbund. Även om du inte är medlem så brukar de ändå kunna vara väldigt hjälpsamma och har stort inflytande. De står dock inte för eventuella rättegångskostnader om tvisten leder till arbetsdomstol. Vänligen
Lawline Rådgivare