FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/01/2010

Hur bedöms medhjälp till rattfylleri?

Kan man bli åtalad för medhjälp till grovt rattfylleri om man visste om att personen som körde hade druckit öl under dagen? Personen som körde var ägare till bilen och brottet skedde klockan 3 på natten.

Lawline svarar

Hej! För att straffansvar skall inträda för medhjälp till rattfylleri krävs att du har "främjat gärningen med råd eller dåd" (BrB 23 kap 4 §). Detta innebär kort sagt att det fordras att du genom en aktiv handling främjat den brottsliga gärningen. Att du enbart visste om att personen som körde hade druckit öl under dagen, är inte tillräckligt för att bestämmelserna om medhjälp skall inträda. För att 23:4 skall bli tillämplig, krävs att du exempelvis lånat ut din bild till personen trots vetskapen om att vederbörande var berusad. Återkom gärna om du har fler frågor! Vänligen
Lawline Rådgivare