Halvsyskons rätt till arv

Hej! Helsyskon och halvsyskon skall ärva en avliden broder. Alla syskon har samma moder. Ärver halvsyskonen hälften i förhållande till helsyskonen med tanke på att hälften går till vardera avlidna föräldrarna.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Under förutsättning att den avlidna personen inte efterlämnar en make eller bröstarvinge skall arvet fördelas mellan dennes föräldrar. Detta framgår av 2 kap. 2 § Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637#K2P2S1 . Vidare framgår av denna paragraf att i det fall föräldrarna inte längre finns i livet skall arvet tillfalla arvlåtarens syskon. Finns det halvsyskon kommer dessa att få dela på den lott som skulle tillfalla deras förälder. Detta innebär i ditt fall att arvet efter brodern kommer att delas upp i två grenar. Hälften av arvet kommer att tillfalla moders gren medan andra halvan tillfaller faderns. Den andel som tillfaller modern kommer samtliga syskon att få dela på. Beträffande faderns del kommer endast helsyskonen att vara berättigade till att ta del av denna lott. Vänliga hälsningar,
Ulrika LundgrenRådgivare