FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/01/2010

Handelsbolag och ekonomiska föreningar

Hej! Det är så att jag och mina två vänner ska starta ett företag. Vi vill starta en ekonomisk förening men villkoret för lånet är att vi ska veta skillnaden på handelsbolag och ekonomisk förening. Dom tror nämligen att en ekonomisk förening är mycket svårare att avsluta om företaget inte går bra. Vi är bara tre personer - dock två aktiva- och är en liten butik. Kan ni möjligtvis hjälpa oss att reda ut detta? Vad är fördelarna och nackdelarna? Är det svårare för oss två aktiva att ha en ekonomisk förening än till exempel ett handelsbolag? All hjälp är välkommen.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att ett handelsbolag skall komma till krävs att minst två personer ingår ett avtal där ett gemensamt syfte eftersträvas. Därefter krävs dessutom en registrering av bolaget i handelsregistret. Bestämmelser om handelsbolag finns i 2 kap. Lagen om handelsbolag och enkla bolag, se https://lagen.nu/1980:1102#K2. Delägarna i ett handelsbolag svarar gemensamt för de skulder som uppstår i bolaget, ansvaret är därmed solidariskt. Ett avtal om handelsbolag träffas oftast på obestämd tid. Detta betyder att avtalet när som helst kan sägas upp av någon av delägarna. Detta framgår av 2 kap. 24 § Lagen om handelsbolag och enkla bolag. Sex månader efter det att uppsägning skett träder bolaget i likvidation. Handelsbolaget upphör även att existera om en bolagsman dör eller bolaget försätts i konkurs. Även i det fall en bolagsman väsentligen åsidosätter sina skyldigheter kan bolaget avslutas. För att istället bilda en ekonomisk förening krävs minst tre personer. Dessa skall gemensamt anta de stadgar som gäller för föreningen. Dessutom skall en styrelse och revisorer utses och registrering av föreningen ske minst sex månader efter det att föreningen bildats. En medlems ansvar begränsas till det kapital man själv satsat i föreningen. Bestämmelser om ekonomiska föreningar återfinns i Lagen om ekonomiska föreningar, se https://lagen.nu/1987:667. Vill man avsluta en ekonomisk förening krävs att samtliga medlemmar är överens om detta. En omröstning i föreningsstämman skall hållas där alla röstberättigade enas om att föreningen skall träda i likvidation. Bestämmelser härom återfinns i 11 kap. Lagen om ekonomiska föreningar. I vissa fall krävs dock endast enkel majoritet vid omröstningen. Det handlar då om situationer där tvångslikvidation föreligger. Så är exempelvis fallet om föreningsmedlemmarna understiger antalet tre, om det framgår av stadgarna att föreningen är skyldig att träda i likvidation eller att verksamheten i föreningen inte bedrivs på det sätt som står angivet i stadgarna. Vänliga hälsningar,
Ulrika LundgrenRådgivare