Bedrägeri och om brottet begåtts av den som är under 21 år

Hejsan! Jag har bedragit Socialen på ca 25000 kronor för ca två år sedan, dom vet om det men inte gjort någon anmälan och inte heller bett att få tillbaka pengarna. Jag har nu blåst dom igen på ca 7000 kr och dom har inte anmält o säger att dom inte ska det heller men dom vill att jag betalar tillbaka vilket jag gått med på. Men jag undrar om dom kan anmäla mig för båda gångerna om dom vill... eller är det för länge sen för att anmäla den första eller hur funkar det? Och om dom skulle anmäla va skulle det bli för straff? Jag undrar ochså vad du tror händer om jag bedrar dom igen på en summa under 10000 kronor.. va kan det bli för straff? Jag är 21 år och ostraffad har det någon betydelse? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej Preskriptionstiden för bedrägeri, där maximumstraffet är fängelse i två år, är fem år. För grovt bedrägeri där straffet är fängelse i maximum sex år, ligger preskriptionstiden på tio år. Eftersom att bedrägeriet sedan två år tillbaka omfattar ett värde om 25 000 kr, bedöms detta värde sannolikt som bedrägeri enligt 1 § 9 kap BrB. För att bestämmelserna om grovt bedrägeri i enlighet med 3 § skall inträda, tas hänsyn till om bedrägeriet avsett ett betydande värde eller om bedragandet skett systematiskt under en längre tidsperiod. Som ovan nämnt är maximumstraffet för bedrägeri fängelse i två år och för grovt bedrägeri sex år (se https://lagen.nu/1962:700 9 kap 1 och 3 §§). Den som är under tjugoett år och har begått brott får dömas till ungdomsvård enligt 32 kap BrB. Det finns även vissa andra specialregler för den som är under tjugoett år som återfinns i bl.a. 29:7 BrB. För brott som begåtts sedan du fyllt 21 år inträder vanliga regler. Vid val av påföljd får rätten fästa avseende vid tidigare brottslighet. Efter påföljdsvalet tas förmildrande och försvårande omständigheter i beaktande vid bedömningen av straffvärdet av brottet enligt 29 kap BrB. Jag rekommenderar starkt att du inte fortsätter att bedra socialförvaltningen eftersom att du i framtiden kan riskera fängelsestraff och dessutom att bli dömd för grovt bedrägeri med betydligt högre straffskala. Vänligen
Lawline Rådgivare