Hyresgästs vårdplikt

hej jag har hyrt ut min lägenhet (hyresrätt) i 2:a hand till en kvinna som orsakat mögel och fuktskador i badrummet, fuktskadorna har även spritt sig ut på hallgolvet. Detta måste åtgärdas omedelbart! Hur går jag vidare nu? Kan jag få ekonomisk ersättning?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! I och med att du hyr ut din lägenhet i andra hand blir hyreslagen tillämplig mellan dig och din hyresgäst, se 1 § Hyreslagen, https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1. Du anses vara hyresvärd. I hyreslagen finns bestämmelser om de skyldigheter en hyresgäst har gentemot sin hyresvärd. En av de centrala bestämmelserna handlar om vårdplikt. En hyresgäst har enligt denna en skyldighet att väl vårda den lägenhet som hyrs. Vårdplikten regleras i 24 § Hyreslagen, https://lagen.nu/1970:994#K12P24S1 . Av nämnda paragraf framgår att då en hyresgäst genom vållande, vårdslöshet eller försummelse orsakar skada på lägenheten skall detta ersättas. Detta betyder att du som hyresvärd har rätt till ekonomisk ersättning för den skada som uppkommit. Hyresgästens skyldighet att ersätta skadan gäller dock inte om de aktuella fuktskadorna uppkommit genom en olycka. För att ersättningsskyldighet skall uppkomma krävs, som tidigare framgått, vållande, vårdslöshet eller försummelse från hyresgästen sida. Vad som också kan nämnas är att i det fall du hyr ut din lägenhet i andra hand utan tillstånd från din hyresvärd är det du som är skyldig att ersätta den skada som nu uppkommit. Andrahandsnyttjaren undgår i detta fall betalningsansvar. Vägrar din hyresgäst att ersätta dig för aktuella skador kan det bli aktuellt att föra tvisten vidare till domstol då hyresnämnden inte är behörig att ta beslut i denna typ av ärende. Med vänliga hälsningar,
Ulrika LundgrenRådgivare