FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/08/2006

Publicering av personuppgifter mm på Internet

Är det lagligt att köpa offentliga uppgifter, exempelvis årsredovisningar, bolagsinformation eller information om förseningsavgifter från Bolagsverket, för att sedan själv publicera på exempelvis en webbplats? Och gäller det samma med personnummer?

Lawline svarar

Eftersom Bolagsverket är en statlig myndighet är uppgifterna du nämner att betrakta som allmänna handlingar och således tillgängliga for allmänheten. Publicering av dessa uppgifter pa Internet är därför okej under förutsättningen att fysiska personer inte pekas ut. Att göra personuppgifter tillgängliga på Internet är en behandling av personuppgifter som omfattas av personuppgiftslagen (PuL). I PuL finns dock inga särskilda regler som gäller för behandling av personuppgifter på Internet. Eftersom Internet är ett internationellt datanät kan personuppgifter, såsom t.ex. personnummer, på webbsidor komma att överföras till och läsas av användare i länder där skyddet för personuppgifter inte är lika starkt som i Sverige och övriga länder inom EU. Denna risk måste beaktas när man prövar om en behandling är tillåten. En behandling av personuppgifter på en webbplats på Internet måste uppfylla de grundläggande kraven i 9 § PuL, vilket innebär att det måste finnas ett bestämt och berättigat ändamål med behandlingen. Behandlingen måste också vara tillåten enligt 10 § PuL. Huvudregeln är att personuppgifter bara får behandlas med de registrerades samtycke, men behandlingen kan i vissa fall även få genomföras utan samtycke. Behandlingen kan t.ex. vara tillåten efter en intresseavvägning. Vid en sådan prövning måste den personuppgiftsansvariges intresse av en publicering väga tyngre än den registrerades intresse av skydd mot den kränkning av den personliga integriteten som en publicering kan medföra. Bestämmelserna i PuL om överföring till tredje land kan också bli tillämpliga (33-35 §§). Specifikt för just personnummer stadgar 22 § PuL att dessa får behandlas utan samtycke bara bara när det är klart motiverat med hänsyn till a) ändamålet med behandlingen, b) vikten av en säker identifiering, eller c) något annat beaktansvärt skäl. Av det sagda följer alltså att publicering av personnummer som huvudregel kräver samtycke men undantag kan goras under i PuL särskilt angivna omständigheter. På datainspektionens hemsida (www.datainspektionen.se) kan du hitta mer information om detta under ’Frågor och svar’. För lagruum se www.lagen.nu.
David LilloRådgivare