Utmätning av samägd fastighet

Jag, min syster och vår mamma äger tillsammans en fastighet som är vår enskilda egendom. Min syster har nu fått skulder hos kronofogden. Risker vi utmätning av fastigheten?

Lawline svarar

Hej, begreppet ”enskild egendom” har betydelse inom familjerätten då det innebär att denna egendom inte kommer ingå i en bodelning mellan makarna. I detta fall rör det sig om exekutionsrätt då kronofogden önskar utmäta egendom. Har ni själva i förhållande till era makar bestämt att fastigheten är enskild egendom är detta utan betydelse i fråga om utmätning kan ske när det är din syster som är föremål för utmätning. Kronofogden får dock inte utmäta egendom om det finns ett förbehåll i ett testamente eller i en gåva att fastigheten inte får överlåtas. Har ni till exempel ärvt fastigheten och får ni inte heller sälja den enligt testamente kan detta vara aktuellt (Utsökningsbalken, UB 5:5). Att ni äger fastigheten tillsammans utgör inget hinder för att utmätning kan ske av hela fastigheten, däremot ska samtliga ägare få tillfälle att yttra sig om en försäljning (UB 8:8). Kronofogden ska i första hand utmäta egendom vilket medför minsta möjliga kostnad eller olägenhet för den som utmäts (UB 4:3 st 2). Är det en mindre skuld och finns annan egendom bör fastigheten som utgångspunkt inte tas i anspråk av kronofogden. mvh
Lawline RådgivareRådgivare