Preskription av återkrav av A-kasseersättning

Undrar över hur lång preskriptionstiden är för ev återkrav a-kasseersättning? Har fått beslut om återkrav gällande 2000-2001.

Lawline svarar

Den allmänna preskriptionstiden är tio år från fordrans uppkomst (2 § 1 st. preskriptionslagen). Den kortare treåriga preskriptionstiden (2 § 2 st.) är inte tillämplig i fråga om A-kasseersättningar. Eftersom du mottagit beslutet om återkrav har preskriptionstiden avbrutits (5 § preskriptionslagen) och en ny preskriptionstid om tio år börjar löpa (6 § preskriptionslagen). Återkravet torde således inte ha preskriberats. Preskriptionslagen: https://lagen.nu/1981:130 Med vänliga hälsningar
Linus JonsonRådgivare