Preskription av enkelt skuldebrev

Lånade en summa pengar av min mamma på 80 talet Jag skrev själv skuldebrev där som stod att jag skulle betala tillbaka när tillgångar finnes,inget har hänt sen dess, föränn nu! Det finns inte angivet att det ska vara någon ränta..! Underskrivet endast av mig.. Vad gäller ?

Lawline svarar

Hej! Ett *avtal om lån är bindande* oavsett om det upprättats skriftligt eller muntligt. Det finns således *inga formkrav* för att fordran/lånet skall vara giltigt. Att skuldebrevet endast undertecknats av dig, saknar därför betydelse för lånets giltighet - det är bindande ändå. Klausulen om att återbetalning skall ske när "tillgångar finnes" tolkar jag som en avtalad förfallotid, d.v.s. att fordran inte kan göras gällande förrän du har tillgångar att betala tillbaka lånet med. Huruvida detta förhållande ligger förhanden, kan jag inte avgöra utan närmare insikt i din ekonomi. Emellertid torde denna fordran vara *preskriberad*, om det förflutit tio år sedan lånet ingicks och inget preskriptionsavbrott skett sedan dess (2 § preskriptionslagen). Preskription innebär att borgenären (långivaren) förlorar rätten att kräva ut sin fordran (8 § preskriptionslagen). Vilka åtgärder som ev. skulle kunna ha medfört att preskriptionstiden avbrutits i ditt fall, finner du i 5 § preskriptionslagen. Har preskription avbrutits, börjar en ny tid om tio år att löpa (6 § preskriptionslagen). Eftersom du skriver att "inget har hänt sedan dess" misstänker jag att *fordran i det här fallet är preskriberad* och att du således inte är återbetalningsskyldig. Med vänliga hälsningar
Linus JonsonRådgivare