Hyresgästens ansvar för skada

Hej Jag har just flyttat från en hyreslägenhet. Under de 3 åren jag bott där så har det sakta på spisen blivet bruna brännmärken på framsidan över ugnsluckan. Så sakta att jag inte vet riktigt när jag först såg det. Då min hyresvärd besiktigade lägenheten så påpekade han detta, och jag skulle försöka få bort märkena. Min särbo fick delvis bort dem. Nu har vi förstått att brännmärkena sakta har uppkommit då ugnsluckan ej varit helt stängd, det har varit en springa på 4-5 mm beroende på att man måste föra en säkerhetsspärr åt sidan, för att den skall stänga helt. Vi har aldrig sett springan eller förstått att man måste föra spärren åt sidan. Det fanns ingen bruksanvisning till spisen när jag flyttade in och min hyresvärd sa heller inget om detta. Nu kräver han mej på en ersättning om 1200kr. ( 1/4 av nypriset) Har han rätt till en sådan ersättning?

Lawline svarar

Hej,

Hyresgästen har en plikt att under hyrestiden vårda lägenheten, 12 kap 24 § 1 st. jordabalken (hyreslagen), se https://lagen.nu/1970:994#K12P24S1. Vårdnadspliktens omfattning är svår att klart bestämma, men allmänt kan sägas att hyresgästen ansvarar för städning och rengöring, här ingår rengöring av spis och annan köksutrustning.

Hyresgästen har dock rätt till normalt slitage, det vill säga han eller hon kan inte göras ansvarig för skada som uppkommer genom en normal användning av lägenheten.

Om en skada uppkommer är hyresgästen skyldig att underrätta hyresvärden om detta. Sker inte en underrättelse blir hyresgästen skyldig att ersätta den skada som därefter uppkommer, 12 kap 24 § 2 st. Hyresgästen är ersättningsskyldig för skada som uppkommer uppsåtligen eller genom vårdslöshet, alltså oaktsamhet. En skada som uppstår genom en olyckshändelse är hyresgästen däremot inte skyldig att ersätta.

Avgörande i detta fall blir om skadan anses orsakad av oaktsamhet eller genom olyckshändelse, en gräns som är svår att dra. En springa på 4-5 mm är nästan inte märkbar och ni kan därför ha haft anledning att tro att ugnsluckan faktiskt har varit helt stängd. Detta talar för att det inträffade bör ses som en olyckshändelse, men bedömningen görs utifrån samtliga omständigheter i det enskilda fallet.

Det har som framgått också betydelse om ni underrättade hyresvärden när ni upptäckte brännmärkena, men om jag förstår frågan rätt upptäcktes dessa först vid besiktningen.

Med vänlig hälsning

Nathalie MiskinRådgivare