Hyresgästens ansvar för skada
Lawline svarar
Hej,
Hyresgästen har en plikt att under hyrestiden vårda lägenheten, 12 kap 24 § 1 st. jordabalken (hyreslagen), se https://lagen.nu/1970:994#K12P24S1. Vårdnadspliktens omfattning är svår att klart bestämma, men allmänt kan sägas att hyresgästen ansvarar för städning och rengöring, här ingår rengöring av spis och annan köksutrustning.
Hyresgästen har dock rätt till normalt slitage, det vill säga han eller hon kan inte göras ansvarig för skada som uppkommer genom en normal användning av lägenheten.
Om en skada uppkommer är hyresgästen skyldig att underrätta hyresvärden om detta. Sker inte en underrättelse blir hyresgästen skyldig att ersätta den skada som därefter uppkommer, 12 kap 24 § 2 st. Hyresgästen är ersättningsskyldig för skada som uppkommer uppsåtligen eller genom vårdslöshet, alltså oaktsamhet. En skada som uppstår genom en olyckshändelse är hyresgästen däremot inte skyldig att ersätta.
Avgörande i detta fall blir om skadan anses orsakad av oaktsamhet eller genom olyckshändelse, en gräns som är svår att dra. En springa på 4-5 mm är nästan inte märkbar och ni kan därför ha haft anledning att tro att ugnsluckan faktiskt har varit helt stängd. Detta talar för att det inträffade bör ses som en olyckshändelse, men bedömningen görs utifrån samtliga omständigheter i det enskilda fallet.
Det har som framgått också betydelse om ni underrättade hyresvärden när ni upptäckte brännmärkena, men om jag förstår frågan rätt upptäcktes dessa först vid besiktningen.
Med vänlig hälsning