Arvsrätt enligt 2 kap ärvdabalken

När min mormor dör, vilka ärver henne? Min mamma, mormors dotter avled förra året. Finns inga fler barn/syskon. Min mamma hade 3 barn. Hon var gift (ej min biologiska far) dock mina syskons far.

Lawline svarar

Hej, Jag vill börja med att påpeka att jag utgår i frågan ifrån att din mormor inte var gift när hon dog för i sådana fall är de regler som jag nedan beskriver inte tillämpliga. Arvsrätten stadgas i ärvdabalken (ÄB). I 2 kap finns regler som delar upp arvsrätten i tre olika arvsklasser. I 2 kap 2 § stadgas att bröstarvingar (dvs. barn) är primärt arvsberättigade se https://lagen.nu/1958:637#K2P2S1. Detta innebär att om din mamma hade levt så hade hon ärvt allt från din mormor. Då din mamma är avliden så blir det istället du och dina syskon som får dela hela arvet i tre lika delar, detta framgår av 2 kap 2 § 3 meningen ÄB. Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare