Makes arv

Vi är ett gift par utan barn eller särkullbarn. Har en fråga när det gäller bouppteckning. När en av oss avlider måste resultatet av våra tillgångar/skulder skickas ut till den avlidnes släkt ? Finns det något sätt att förhindra detta? Hjälper inbördes testamente med full äganderätt? Vi vill inte att någon ska ha insyn förrän båda är borta. Hälsn. från orolig

Lawline svarar

Hej! Det finns ingen anledning att oroa sig, enligt Ärvdabalkens 3 Kapitel 1 §, se (https://lagen.nu/1958:637), skall då arvlåtaren var gift kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Det är alltså den efterlevande maken som ärver i första hand och inte den avlidnes släktingar. Dock skall när den efterlevande maken också avlider den först avlidnes släktningar enligt Ärvdabalkens 3 Kapitel 2 § få sin andel av arvet. Hoppas detta besvarar frågan! MVH Tobias
Tobias AnderssonRådgivare