Försäljning av sämägd sommarstuga

Har en "ärvd" sommarstuga tillsammans med mina syskon och släktingar vi har 50 % på vardera sida, nu vill de sälja, kan de tvinga oss till det, det är helt fel tid för oss nu att lösa ut dem och vi vill absolut behålla den. Finns det något vi kan göra? Hör till saken att vi har delat den utan problem sedan 1986.

Lawline svarar

Hej, Då ni äger sommarstugan gemensamt och under förutsättning att inget annat avtalats är samäganderättslagen tillämplig, vilken du finner https://lagen.nu/1904:48_s.1. Enligt 2 § krävs samtliga delägares samtycke för förfogande av godset i sin helhet. Med "förfoga" åsyftas främst varje rättslig disposition, inklusive försäljning. Detta innebär att de varken kan tvinga er till att köpa ut dem eller till försäljning av sommarstugan. Däremot stadgas i 6 § att varje delägare kan ansöka till rätten att den gemensamma egendomen ska säljas genom offentlig auktion. Ansökan om detta sker till den tingsrätt där fastigheten är belägen. För att undvika försäljning kan en delägare åberopa synnerliga skäl för anstånd. Synnerliga skäl är ett högt rekvisit och det krävs ganska mycket för att lyckas med en sådan invändning. Dina släktingar kan således inte tvinga er till en försäljning utan att först ansöka till rätten om att stugan ska säljas genom offentlig auktion. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare