Preskription av en enkel fordran

Hej! För tre år sedan sålde vi vår bostdsrätt, med en fläkt som behövde repareras. Köparen tyckte det var ok att fläkten inte lagades innan hon flyttade in, och hon fick nr till en elektriker som skulle titta på den och laga den. Vi skulle sedan stå för kostnaden. Vi hörde aldrig ifrån köparen och antog att det var en mindre reparation. Nu, tre år senare ringer köparens pojkvän och vill att vi ska stå för kostnaderna. De menar att de sökt elektrikern flera gånger utan resultat. Har de rätt att kräva oss på pengar efter 3 år? Är vi betalningsskyldiga efter så lång tid? Vi kan ju inte veta om fläkten använts och gått mer isönder. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Du har åtagit dig att betala kostnaden för reparationen utifrån det skick fläkten var i då du överlät bostadsrätten. Det har därmed uppstått en enkel fordran på dig, även kallat enkelt skuldebrev enligt en analogitolkning av Skuldebrevslagen 26 §, se https://lagen.nu/1936:81. Detta är inte tvistigt eftersom du i frågan skriver att ni avtalat att du skulle stå för kostnaden. Preskriptionslagen är tillämplig på fordringar, se https://lagen.nu/1981:130. Preskriptionstiden är 10 år enligt PreskL 2 §. Eftersom det har gått tre år sedan fordran uppstod är du obligerad att ersätta kostnaden för reparationen. Emellertid bara utifrån det skick som den var i när fordran uppstod, har den gått mer i sönder får köparen stå för detta överskjutande belopp själva. Se till att betalningen görs till kvinnan du överlät bostadsrätten till och inte till hennes pojkvän. Med vänlig hälsning
Samuel LundbergRådgivare