FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/01/2010

Styrelseledamots ansvar i aktiebolag

Jag har suttit med som styrelsemedlem i ett AB, där styrelseledamotens ordförande haft hand om ekonomin på egenhand och företaget gått i konkurs där det finns skatteskulder på 350 800 kronor. (total skuld ca 460 000) Min fråga är, jag har enbart varit anställd i företaget och undrar hur mycket skulder jag kan komma få av denna konkurs? Om det finns någon annan utväg för mig för att undvika skulder? Är det säkert det blir skulder? mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, som utgångspunkt är aktiebolaget en egen juridisk person som endast kan dra på sig själv skulder. Vid en konkurs kan även aktieägarna drabbas då deras satsade aktiekapital kan ha förbrukats. Som medlem i styrelsen har du ett ansvar tillsammans med de andra styrelseledamöterna att svara för bolagets organisation och förvaltning. Arbetet inom styrelsen kan delegeras till en eller flera ledamöter (i det här fallet styrelsens ordförande) och i de fallen ska styrelsen fortlöpande kontrollera om delegationen kan upprätthållas enligt 8:4 aktiebolagslagen (se https://lagen.nu/2005:551#K8R3). I det här fallet har ni lämnat ekonomin åt styrelseordföranden att sköta. Det ansvar som kan uppstå i det här fallet är ett skadeståndsansvar för en eller flera styrelseledamöter som i sitt fullgörande av uppdraget, uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar bolaget, 29:1 ABL (se https://lagen.nu/2005:551#K29R1). Om styrelseordföranden har misskött ekonomin och ni borde ha avbrutit delegeringen av dessa uppgifter men inte gjorde det, kan det finnas en möjlighet att ni genom oaktsamhet har skadat bolaget i fullgörandet av ert uppdrag och kan bli skadeståndsansvariga. Om ni däremot har fullgjort era uppdrag på ett acceptabelt sätt kommer ni inte svara för några skulder. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare