Arv då barn från tidigare äktenskap finns

Min fru har två barn från tidigare äktenskap. Vi har två barn gemensamt. Vem ärver efter min fru och hur fördelas arvet? Vem ärver om jag avlider och hur fördelas arvet?

Lawline svarar

Hej!

Om din fru dör har hennes barn från tidigare äktenskapet, särkullsbarnen, rätt att få ut sitt arv direkt efter bodelningen. Eftersom hon har fyra barn och två av dessa är era gemensamma kommer hälften av hennes kvarlåtenskap finnas kvar efter särkullsbarnen fått sin andel, den andelen ärver du. När du sedan dör fördelas arvet på era gemensamma barn. Särkullsbarnen har dock en möjlighet att avstå från sitt arv i förmån för dig som efterlevande make. De får då vänta på att du avlider innan de kan ta del av arvet. Poängteras ska att de fortfarande bara kommer att ärva efter sin mor. De ärver således hälften av hennes kvarlåtenskap och inte något från dig. Detta gäller om inte annat är testamenterat.

Om du istället skulle avlida före din fru kommer hon att ärva allt. När hon sedan dör kommer arvet fördelas på barnen. Särkullsbarnen har precis som innan rätt att ärva hälften av din frus kvarlåtenskap. Resterande del ärver era gemensamma barn.

Bodelning ska ske med anledning av att äktenskapet upplöses. Med detta menas att hälften av allt giftorättsgods delas lika. Teoretiskt innebär det att om du är den rikare maken kommer en del av dina tillgångar vara i hennes del av giftorättsgodset och vidare ärvs till viss del av hennes särkullsbarn.

Regler om allt detta finner du https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1 och https://lagen.nu/1958:637.

Med vänlig hälsning,

Anton StrandbergRådgivare