Bunden av avtal tecknat av anställd

Om en anställd person utan rätt att teckna firma och utan fullmakt, tecknar ett bredbandsabonemang i företagets namn, vad gäller då? Vi har bestridit den första fakturan som kommit med motivering att personen inte hade fullmakt eller rätt o teckna firma, men det känns som att dom inte kommer nöjja sig med detta. Vad gäller enligt lagen?

Lawline svarar

Hej!

Det är frågan om avtalet är giltigt eller inte. Den anställda personen har tydligt överskridit sin behörighet då det i uppgifterna framgår att han inte är firmatecknare eller att bolaget givit honom/henne en fullmakt. Detta medför att bolaget inte är bundet av avtalet oavsett om bredbandsföretaget är i god eller ond tro. De borde med andra ord nöja sig med det. Däremot kan de driva saken vidare genom att få eventuell orsakad ekonomisk skada ersatt av den anställde som handlat utanför sin behörighet. Detta stadgas https://lagen.nu/1915:218#P25S1.

Med vänlig hälsning,

Anton StrandbergRådgivare