Arvsrätt efter pappa

Hej. Min pappa gick bort för några år sedan, vilken arvsrätt har jag efter honom? Mamma och pappa bodde sedan ca 7 år på olika håll men var fortfarande gifta. Jag har även en bror.

Lawline svarar

Hej!

Först av allt görs en bodelning mellan dina föräldrar, så länge de är gifta spelar det ingen roll om de inte längre är sammanboende. Du har som bröstarvinge i utgångsläget sedan rätt till hälften av det din pappa lämnar efter sig i bodelningen.

Detta är dock inte aktuellt ännu, rent praktiskt. Av Ärvdabalken 3:1 (som du kan läsa https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1) framgår att såväl din som din brors del av arvet FÖRST går till er mamma. Hon får sedan fritt förfoga över dessa som hon vill - dock inte testamentera bort dem eller bete sig vårdslöst på ett sätt som framgår av 3§ i samma kapitel. Först när hon sedan går bort får ni rent faktiskt ut era delar från er pappa genom vad som kallas efterarv, tillsammans med vad ni ärver av er mamma.

Vad jag redogjort för ovan är utgångspunkter och kan förändras av en mängd olika omständigheter - bland annat om du eller din bror fått gåvor av någon av era föräldrar, om det förekommer något så kallat "särkullbarn" på någon sida eller om er mamma gifter om sig. Hör gärna av dig med mer information om du har några följdfrågor.

Vänligen

Joel DahlquistRådgivare