Kontrollavgift vid ändring av hyresförhållanden

Vi hyr en parkeringsplats av P-Malmö & betalar 850 kr/mån för den.. Vi använder parkeringe Måndag - Fredag, eftersom vi pendlar mellan Malmö & Köpenhamn.

En dag hade vi fått böter p.g.a den plats (mfl) som vi alltid parkerar på hade blivit uthyrd till en firma & dom ringde till P-Malmö & det resulterade i böter...

Frågan jag ställer är.

- Kan P-Malmö verligen kräva böter när dom plötsligt gör sådna ändringar, utan att informera mig som kund?!

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Om ni hyrde platsen under den tiden som boten är utskriven är ni naturligtvis inte betalningsskyldiga. Om ni inte hade rätt att använda platsen under den tiden är ni skyldiga att betala boten oavsett om någon annan behövde platsen eller inte. En plats som för närvarande är outhyrd, eller outhyrd viss del av dygnet, får inte användas av någon utan markägarens tillstånd. Att hyra ut platsen under en tid som ni inte har rätt att använda den anses inte vara någon ändring som påverkar er.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare