FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/12/2009

Påföljd vid rattfylleri

Har åkt fast en morgon med 0,26 promille i utandningsluften. Är det rimligt att få till något annat straff än 40 dagsböter, i diskussion med åklagaren?

Lawline svarar

Hej!

Utandningsluften mäts i milligram per liter luft medan alkoholhalten i blodet mäts i promille. Om det är alkoholkoncentration i utandningsluften som motsvarar 0,26 promille i blodet bör straffet vara 40 dagsböter som vid erkänt brott kan utfärdas direkt av åklagaren. Vid ett så lågt promilletal brukar länsstyrelsen inte heller dra in körkortet utan istället meddela en varning.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare