Onödig publicering av namn

Skydd av privatliv. Jag sökte bygglov för att bygga att gårdmejeri på min fastighet. Efter några dagar ringer en journalist från lokaltidningen och vill veta mer om det han kallar för \"kreativt projekt\". Jag sa att jag inte hade något att berätta om detta och la på luren. Två dagar senare läser jag i Smålandsposten \"att paret Grit Hofer och Uwe Meyer hade planer att etablera ett gårdsmejeri i kålshult.... \" Dessutom står det att \"GH har avböjt att kommentera planerna.\" Min Fråga: Måste jag acceptera att namnges i tidningen bara för att jag ansöker om bygglov? Även om journalisten anser att detta är av allmänt intresse (vilket inte jag anser) anser jag att tidningen har gjort ett oacceptabelt intrång i mit privatliv.

Lawline svarar

Hej!
Som en del av vår tryckfrihet får både bra och dåliga nyheter tryckas. Det är upp till tidningen att bestämma om det har något nyhetsvärde. Juridiskt gör tidningen inget fel och pressetiskt har vi svårt att svara på.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare