FrågaARBETSRÄTTSjuk 16/12/2009

Uppsägning pga missbruk

Hej Om en arbetstagare tillkännager att han har ett spelmissbruk och blir sjukskriven för detta, har arbetsgivaren rätt att under dennas sjukskrivning säga upp honom av personliga skäl? Vad de personliga skälen grundas på framgår inte.

Lawline svarar

Hej,

Inledningsvis bör sägas att arbetsgivaren troligtvis är skyldig att hjälpa den anställde till rehabilitering, innan en eventuell uppsägning ens kan bli aktuell. I ett flertal fall, som visserligen gällde alkoholmissbruk, har Arbetsdomstolen slagit fast detta rehabiliteringsansvar.

Uppsägning på grund av personliga skäl skall enligt 7§ lag om anställningsskydd (som du hittar https://lagen.nu/1982:80) vara sakligt grundad.

Vad som anses vara sakligt i fall av missbruk och sjukdom har behandlats utförligt av domstolar och det finns följaktligen tydlig praxis att utgå ifrån.

Huvudregeln är att sjukdom (huruvida spelmissbruk klassas som sjukdom vågar jag inte uttala mig säkert om, men alkoholism gör det definitivt) måste medföra "stadigvarande nedsättning av arbetsförmågan så att arbetstagaren inte längre kan prestera arbete av någon betydelse". Utan vidare uppgifter om arbetsuppgifter och grad av missbruk går inte det här särskilda fallet att bedöma men det är som synes ett högt krav som ställs för att möta sakliga skäl.

Ytterligare en sak som talar för arbetstagaren i det här fallet är att det verkar finnas ett tydligt tidssamband mellan uppsägningen och tidpunkten då arbetsgivaren fått reda på spelmissbruket. Detta faktum gynnar den anställde, bland annat när det gäller att bevisa så kallad "fingerad arbetsbrist" - dvs om arbetsgivaren skulle försöka hävda arbetsbrist som uppsägningsgrund i stället för personliga skäl.

Istället för uppsägning kan det bli aktuellt med omplacering, enligt 7§ 2st nämnda lag. Beroende på arbetsplatsens och den nuvarande tjänsten utformning kan det hända att den anställde i fallet flyttas till en tjänst där hans spelmissbruk inte innebär något hinder i verksamheten.

Jag hoppas att mina svar hjälpt dig på vägen. Annars är du varmt välkommen att ställa fler frågor.

Vänligen

Joel DahlquistRådgivare